Viime vuosien aikana eri striimauspalveluissa, kuten Twitchissä, Kickissä, TikTokissa ja YouTubessa on syntynyt niin sanotun rappiostriimaamisen ilmiö. Rappiostriimaaminen on käytännössä sisältöä, mikä perustuu shokkivaikutuksen luomiseen, kaoottisuuteen, päihteiden käyttöön ja rajuun kielenkäyttöön.
Monet suomalaiset striimaajat ovat rakentaneet suosiota ja keränneet katsojakuntaa juuri tällaisella sisällöllä. Ilmiönä rappiostriimaaminen on kiistanalainen ja mielipiteitä jakava asia, koska jotkin kokevat sen ihannoivan negatiivisesti elämänlaatuun vaikuttavia elintapoja. Monia rappiostriimaajia yhdistävä seikka on, että rahoituskanavana tällaiselle sisällölle toimivat yhteistyöt nettikasinoiden kanssa.
Tässä artikkelissa perehdymme tarkemmin siihen, mitä rappiostriimaaminen on, miten yhteistyöt nettikasinoiden kanssa näkyvät tällaisissa live-lähetyksissä ja miksi rappiostriimaaminen on kasvanut huomattavasti 2020-luvulla.
Mitä rappiostriimaaminen on?
Rappiostriimaamiselle ei löydy striimauspalveluista omaa kategoriaansa, vaan se on enemmänkin tietynlainen tyylilaji. Siihen liittyvät vahvasti kaoottisuus, rosoisuus ja jopa järjettömän sekavan arjen esitteleminen.
Monesti tämän tyyppisissä striimeissä nähdäänkin alkoholin käyttöä, humalaisia keskusteluja, holtitonta käyttäytymistä tai vaikkapa julkisilla paikoilla sekoilua, ilkivaltaa tai järjestyshäiriöiden aiheuttamista.
Yhteistä rappiostriimaajille on, että yleisesti paheksuttavat asiat esitetään rennolla, jopa välinpitämättömällä ja estottomalla asenteella. Katsojille ikään kuin halutaan näyttää ilman suodattimia, että minkälaista elämä voi olla, jos painaa kaasupolkimen pohjaan välittämättä seuraamuksista ja elää täysin omien sääntöjensä mukaan.
Miksi rappiostriimeistä on tullut suosittuja?
Rappiostriimit houkuttelevat katsojia, koska meno niissä on niin villiä ja elämäntyyli tavallisesta hyvin poikkeavaa. Tällainen sisältö voi aiheuttaa katsojissa esimerkiksi voimakkaita ihmetyksen, samaistumisen tai inhon tunteita. Rappiostriimaajat erottuvat muista striimaajista sillä, että he eivät halua luoda itsestään laadukasta brändikuvaa, vaan tähtäävät päinvastaiseen, täysin rosoiseen ja holtittomaan mielikuvaan.
Monet katsojat pitävätkin rappiostriimaajien sisältöä täysin aitona ja saattavat ajatella, että kyseiset striimaajat elävät aidosti ja jatkuvasti esittämällään tavalla. Tämä ei kuitenkaan välttämättä pidä paikkaansa, sillä striimajat itse tiedostavat, minkälaista sisältöä katsojat haluavat nähdä ja miten saa mahdollisimman paljon katsojia. Monesti rappiostriimaajat saattavat siis toimia käyttäytymistavoilla, joilla he vain maksimoivat katsojamääräänsä.
Monille katsojille rappiostriimien seuraaminen on kuin televisio-ohjelman katselemista. Striimaajien sekava ja runsasta alkoholinkäyttöä sisältävä meininki voi monissa katsojissa luodakin fiiliksen, että omassa arjessa asiat ovat tasapainossa ja hyvin. Samalla rappiostriimaamisen ilmiö voi kuitenkin normalisoida monille vahingollisia käyttäytymismalleja, kuten päihteidenkäyttöä, holtitonta rahankäyttöä tai elämän epävakauden ihannointia.
Yhteistyöt nettikasinoiden kanssa mahdollistavat rappiostriimaamisen
Monet rappiostriimaajat tekevät live-lähetyksiä jatkuvaan ja tiheään tahtiin. Siihen vaaditaan siis paljon aikaa, energiaa ja tietysti rahaa. Striimaajat ovatkin löytäneet mainioksi rahoituskanavaksi nettikasinot.
Monet suomalaiset rappiostriimaajat tekevät yhteistyötä ulkomaisten nettikasino-operaattoreiden kanssa. Esimerkiksi Suomen suosituimpana rappiostriimaajana tunnettu Pottukoira, eli Jouko Kärkkäinen tekee jatkuvasti yhteistyötä lukuisien nettikasinoiden kanssa. Yhteistyöt jatkuvat siitä huolimatta, että hän on saanut live-striimeissään nähdyistä tapahtumista muun muassa tuomioita kunnianloukkauksista ja uhkailusta.
Live-striimeissä nettikasinoiden mainoksia saattaa näkyä esimerkiksi seuraavissa muodoissa:
- Affiliate-linkit: Striimin chatissa tai muulla näkyvällä paikalla oleva linkki nettikasinolle. Jos katsoja rekisteröityy tai pelaa nettikasinolla linkin kautta, saa striimaaja katsojan käyttämistä pelieuroista komission.
- Sopimus näkyvyydestä: Striimaaja saattaa saada esimerkiksi kuukausittaista korvausta nettikasinolta siitä, että nettikasinon brändi, linkit ja logot ovat esillä jollakin tapaa striimissä.
- Ilmaista pelirahaa striimaajalle: Monet striimaajien kanssa yhteistyötä tekevät nettikasinot antavat striimaajille käytettäväksi ilmaista pelirahaa. Striimaajat pelaavat live-lähetyksissään nettikasinon pelejä, mikä toimii kyseisen nettikasinon mainoksena, vaikka striimaaja ei kertoisi sen olevan maksettu yhteistyökumppanuus.
- Arvonnat tai palkinnot: Striimissä saatetaan mainita myös erilaisia käynnissä olevia arvontoja tai kilpailuja, joista voi voittaa raha- tai tavarapalkintoja. Tällaiset arvonnat voivat edellyttää rekisteröitymistä arvonnan järjestävälle nettikasinolle.
Tällaiset yhteistyöt voivat olla striimaajille taloudellisesti erittäin kannattavia ja tuottaa todella merkittävän määrän tuloja. Komissiotulot rekisteröitymislinkkien kautta voivat kasvaa hyvinkin isoiksi. Jotkin uudemmat kasinot voivat maksaa huomattavia summia pelkästään brändinsä näkyvyydestä striimissä.
Mainonta rappiostriimeissä muotoillaan yleensä viihteelliseksi ja mahdollisimman vähän mainokselta vaikuttavaksi. Striimaaja saattaa puhua omista suosikkibonuksistaan tai nettikasinosta, jolta hän voitti itse juuri tuhansia euroja. Maksettu sisältö pyritään siis esittämään rennosti ja todenmukaisin kokemuksin, vaikka taustalla on todellisuudessa tarkkaan suunniteltu yhteistyö nettikasinon kanssa.
Striimeissä tapahtuvan rahapelimainonnan eettiset ja lailliset kysymykset
Rahapelien markkinointi Suomessa on laissa tarkoin säädeltyä. Nykyisen rahapelilainsäädännön mukaan ainoastaan Veikkaus saa markkinoida rahapelejä Suomessa. Ulkomaisten nettikasinoiden mainonta on siis kiellettyä, mutta käytännön tasolla sitä ei ole pystytty rajoittamaan kovinkaan tehokkaasti. Tämä tosin tulee muuttumaan uuden lisenssin alla.
Juuri esimerkiksi suomalaisten striimaajien lähetysten kautta tapahtuva ulkomaisten rahapelioperaattoreiden tekemä markkinointi on yleistä. Striimimainonnasta on tullut niin laajamittaista ja teknisesti vaikeasti rajoitettavaa, että Poliisihallituksen arpajaishallinto ei pysty resurssisyistä puuttumaan siihen jatkuvasti.
Eettisyyden kannalta kyseenalaista nettikasinoiden mainostamisessa striimeissä ovat rahapelaamiseen liittyvät ongelmat. Rappiostriimaajien katsojakunnasta suurin osa on yleensä nuoria aikuisia tai alaikäisiä – eli ikäryhmiä, joissa altistuminen peliongelmille on yleisintä. Striimeissä ei yleensä puhuta tai varoiteta rahapelaamisen riskeistä, vaan se esitetään puhtaasti viihteenä, jännityksenä ja isoina rahavoittoina.
Melko yleistä on myös, että striimaajat eivät ilmoita nettikasinopelejä pelatessaan, onko kyseessä maksettu yhteistyö. Tällöin voidaan puhua piilomainonnasta, mikä on eettisesti tietenkin arveluttavaa.
Miksi rappiostriimaamisen ilmiö jatkaa kasvuaan ja miltä sen tulevaisuus näyttää?
Rappiostriimaamisen vetovoima ei vaikuta olevan häviämässä mihinkään. Vaikuttaakin siltä, että ilmiö kasvaa edelleen ja on voimissaan. Syitä rappiostriimien suosiolle on tietysti monia.
Rahallisesti se on striimaajille kannattavaa, sillä heidän lähetyksistään saamat tulot luonnollisesti kasvavat katsojamäärien kasvaessa. Striimausalustalta saatujen palkkioiden lisäksi juuri esimerkiksi nettikasinot kiinnostuvat yhteistyökumppanuuksista sitä enemmän, mitä enemmän katsojia striimaajalla on. Tämä tarkoittaa mittavampia ja rahakkaampia rahapeliyhteistöitä striimaajalle.
Sisältönä rappiostriimaus on osoittanut olevansa jo yleisöön vetoavaa, sillä suosituimpien suomalaisten rappiostriimaajien lähetyksissä on päivittäin tuhansia katsojia. Esimerkiksi tätä artikkelia kirjoittaessa, tässä artikkelissa mainitun Pottukoiran Kick-lähetyksessä tavallisena tiistaina puolenpäivän aikaan katsojia oli reilusti yli 2 000.
Jotkin striimausalustat, kuten juuri edellä mainittu Kick, ovat profiloituneet joustavampina ja rajummankin sisällön sallivina palveluina. Löysemmällä ja vähemmällä valvonnalla toimiva Kick tai esimerkiksi Discord ovat rappiostriimaajille oivia alustoja. Tiukemmin säännöin toimivat Twitch ja YouTube eivät enää nykyään alustoina sovellu niin hyvin rappiostriimaamiseen.
Suomen rahapelilain uudistus voi vaikuttaa rappiostriimaajien kasinoyhteistöihin
Suomalaisten rappiostriimaajien tekemien nettikasinoyhteistöiden kannalta tulevaisuus on kuitenkin jokseenkin epäselvää.
Vuoden 2027 alusta Suomessa astuu voimaan uusi lisenssimallilla toimiva rahapelilaki ja -järjestelmä. Uuteen lakiin on kirjattu, että kaikenlainen rahapelien vaikuttajamarkkinointi tulee olemaan kiellettyä. Rappiostriimaajien tekemä nettikasinomainonta tulee siis olemaan kiellettyä uudessa rahapelilaissa.
Lisäksi uuden rahapelilain astuessa voimaan, aloittaa Suomessa uutena rahapelien valvovana viranomaisena Lupa- ja valvontavirasto. Todennäköistä on, että rahapelaamisen valvomisen resurssit kasvavat huomattavasti ja tällä saattaa olla vaikutusta rappiostriimaajien nettikasinoyhteistöiden mahdollisuuksiin.
Rahapelilain uudistus voi siis lyödä kapuloita rattaisiin striimaajien ja nettikasinoiden välisissä yhteistöissä. Vaikka näin kävisikin, niin rappiostriimaaminen Suomesta tuskin häviää sen mukana, sillä kyseessä ei ole enää pelkästään ehkä ilmiö, vaan jopa uusi striimaamisen tyylilaji.