Kun pomo kutsuu aivoriihen koolle, osa työntekijöistä alkaa välittömästi miettiä, miten he pääsisivät pakenemaan paikalta. Aivoriihet eivät esimiesten sinnikkäistä yrityksistä huolimatta ole täysin kotoutuneet suomalaiseen työpaikkakulttuuriin. Varsinkaan introvertit eivät halua istua tuntikausia työkavereidensa kanssa heittelemässä ilmoille puolivillaisia ideoita.
Toki brainstorming-menetelmä saattaa joskus tuottaa erinomaisia tuloksia, mutta usein ongelmat saataisiin ratkaistua helpommillakin tavoilla. Tässä artikkelissa nostamme esille muutamia nerokkaita liikeideoita, jotka syntyivät täysin spontaanisti.
Parhaat ideat eivät synny pakottamalla
Aivoriihi on jo sananakin ahdistava. Kaikkihan tietävät, mikä entisaikojen riihi oli: rakennus, jossa puitiin viljaa. Siis turkasen kuuma ja kuiva tila, jossa työläiset hakkasivat lyhteitä seinää vasten irrottaakseen jyvät.
Tämä mielessä kummitteleva muistikuva saattaa olla osasyynä sille, että monet suomalaiset kavahtavat kutsua aivoriiheen. Työntekijän on helppo samaistua ruislyhteeseen, josta hyviä ideoita yritetään hakata väkipakolla irti.
Monien mielestä aivoriihet ovat tarpeettoman vaikea tapa lähestyä käsiteltäviä asioita. Miksi kymmenien ihmisten pitäisi väkisin keksiä omaperäisiä ehdotuksia kasinon nimeksi tai teemaksi, kun parhaat ideat voivat juolahtaa spontaanisti mieleen missä tahansa?
Toki joitakin menestyskasinoita on varmasti suunniteltu varta vasten järjestetyissä tilaisuuksissa, ja aivoriihissä voidaan hyvin neuvotella vaikkapa talletusbonuksista. Pääsääntöisesti voidaan kuitenkin todeta, että voittajaideat eivät synny pakotettuina.
Lonkeron brändi keksittiin saunassa
Uusi Lonkero Kasino on mainio esimerkki siitä, ettei loistavan brändin keksimiseen aina tarvita aivoriihtä. Idea kasinon nimeen on kuulemma keksitty saunassa perjantailonkeroita juodessa.
Lonkero on suomalaiselle kasinolle täydellinen nimi:
- Suomenkielinen nimi viestittää pelaajille, että kasino on tarkoitettu nimenomaan suomalaisille
- Erikoinen nimi saa kasinon erottumaan kilpailijoistaan
- Lonkero-sanaan liittyy positiivisia mielleyhtymiä, kuten juhliminen, saunominen ja rento ajanvietto kavereiden kanssa
Kaiken lisäksi Lonkero on verovapaa kasino, joten se istuu suomalaisten makuun kuin nenä päähän.
Mikä lonkero?
Lisäksi Long Drink -juomat ovat suomalaisille rakkaita. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton sivustolla kerrotaan, että lonkerot tulivat Suomeen vuonna 1952 olympialaisten yhteydessä. Suomalaiset ihastuivat kisajuomaan välittömästi, joten niiden valmistusta päätettiin jatkaa olympiahuuman haihtumisen jälkeenkin.
Nyt Long Drink -juomat ovat suomalaisille suorastaan kansallinen ylpeydenaihe. Ei siis ihme, että Lonkero Kasinokin sai pelaajilta lämpimän vastaanoton.
Nimi ei ole Lonkero Kasinon ainoa valttikortti
Tarkkaan valittu brändi antoi Lonkero Kasinolle hyvän alun, mutta pelkillä positiivisilla mielikuvilla ei kasinomaailmassa pitkälle pötkitä. Jos pelaajat eivät ole tyytyväisiä kasinon peli- ja bonustarjontaan, he siirtyvät välittömästi kilpaileville sivustoille.
Lonkero Kasinon ei kuitenkaan tarvitse pelätä asiakkaiden kaikkoamista, sillä se on yksi markkinoiden kovatasoisimmista pelisivustoista. Itse asiassa Lonkero on niin hyvä, että sitä voi kutsua uutiskynnyksen rikkovaksi.
Pelaajat pääsevät päivittäin pyöräyttämään Lonkkurulettia, josta voi voittaa muun muassa ilmaiskierroksia ja bonusrahaa. Bonuksiin ei liity minkäänlaista kierrätysvaatimusta. Pelikokoelmasta löytyy kaikki tarpeellinen, ja Zimpler välittää pelaajien saamat voitot sukkelasti suoraan pankkitileille.
Tove Jansson loi muumit huussissa
Muumit tunnetaan lähes kaikkialla maailmassa, ja ne ovat erittäin suosittuja esimerkiksi Japanissa ja Isossa-Britanniassa. Kirjojen ja sarjakuvien lisäksi Muumit seikkailevat tv-sarjoissa ja elokuvissa, ja niiden ympärille on syntynyt valtava tuoteperhe.
Suurin osa Muumi-tuotteista on suunnattu lapsille, mutta aikuisetkin keräilevät innolla muun muassa Muumi-mukeja. Luonnollisesti myös matka Naantalin Muumimaailmaan kuuluu vuodesta toiseen lapsiperheiden kesäsuunnitelmiin. Muumi-hahmojen käyttöoikeuksia hallinnoiva Moomin Characters Oy Ltd on siis varsin kukoistava liikeyritys.
Muumibisnes ei suinkaan lähtenyt liikkeelle aivoriihestä, sillä Tove Jansson loi hahmonsa yksin. Ylen artikkelin mukaan Jansson piirsi ensimmäisen Muumi-hahmonsa ulkokäymälän seinään Pellingin saarella Porvoossa. Tämä jos mikä on todiste siitä, että parhaat ideat syntyvät yleensä täysin spontaanisti.
Yhteenveto
Aivoriihet soveltuvat hyvin ryhmätyömenetelmäksi silloin, kun työn alla on jokin käytännön ongelma. Esimerkiksi pelialan asiantuntijat voisivat kokoontua yhteen pohtimaan, miten kasinoiden ikärajavalvonta saataisiin toimimaan paremmin.
Mutta kun kaivataan omaperäisiä ideoita vaikkapa kasinon nimeksi tai teemaksi, saattaa aivoriihen järjestäminen osoittautua tarpeettomaksi. Parhaat ideat eivät synny pakon edessä, vaan ne juolahtavat ihmisten mieleen mitä erilaisimmissa tilanteissa.
Esimerkiksi Lonkero Kasinon nerokas brändi luotiin saunassa perjantailonkeroita juodessa. Long Drink -juomat sopivat mainiosti kasinon teemaksi, sillä ne ovat Suomessa tunnettuja ja rakastettuja.
Tove Jansson puolestaan käynnisti valtavan Muumi-bisneksen Pellingin saarella sijaitsevassa huussissa. Ensimmäistä Muumia käymälän seinälle piirtäessään Jansson tuskin osasi aavistaa, että hahmot valloittaisivat aikanaan koko maailman.